Alina Płaziak-Janiszewska poleca
Zachęcam do sięgnięcia po książkę „Krok dalej… Inspiracje metodyczne nie tylko dla nauczycieli etyki”. Publikacja została wydana nakładem Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu pod patronatem Instytutu Filozofii UAM w Poznaniu, a jej autorkami są doświadczone pedagożki, pracujące na co dzień w szkołach na różnych etapach edukacyjnych. Jakkolwiek tekst adresowany jest do nauczycieli i nauczycielek etyki, to warto, aby pomysły trafiły także na lekcje wychowawcze, czy też uzupełniały zajęcia humanistyczne.
Prezentowana publikacja powstała jako czwarta w serii po „Lekcjach etyki w szkole”, „Kierunku-wartości”, „Kierunku – dialog”. Niedawno ukazała się piąta - pt. „Po drugiej stronie… Inspiracje metodyczne nie tylko nauczycieli etyki”.
Publikacja ma bardzo czytelną strukturę, na którą składa się siedemnaście rozdziałów, w każdym jako impuls do rozważań na różne tematy zaproponowano krótkie autorskie teksty, czyli bajki filozoficzne, opowiadania, dramaty, dylematy, wiersze, które powstały specjalnie na potrzeby tej publikacji. W kolejnej częściach zamieszczono wybór ćwiczeń - podzielone na ćwiczenia wprowadzające do zajęć, ćwiczenia i pytania rozszerzające refleksję na temat utworu oraz ćwiczenia podsumowujące. Osoby prowadzące zajęcia mają możliwość wyboru narzędzi i ich dostosowania do warunków organizacyjnych, indywidualnych potrzeb i stylów uczenia się uczniów i uczennic. Proponowane ćwiczenia mają wiązać osobiste doświadczenia uczniów i uczennic z uogólnioną refleksją na tematy filozoficzne i moralne.
Autorki mają nadzieję, że kolejne publikacje zainspirują nauczycieli i nauczycielki do patrzenia na świat poprzez wartości oraz problemy moralne i filozoficzne.
Zobacz rekomendowaną książkę w naszym katalogu
Henning Beck, Mózg się myli, Wydawnictwo JK, Łódź 2017.
Autorem tej pozycji jest niemiecki biochemik i neurobiolog, zafascynowany budową i działaniem mózgu. Zachęcona pierwszą częścią ,,Mózgobrednie” z przyjemnością sięgnęłam też po tę książkę. Dodam, że nie trzeba dysponować wiedzą ani biologiczną, ani anatomiczną, aby przebrnąć przez prawie 400 stron. H. Beck pisze ze swadą, dowcipem, w stylu gawędziarskim, zwracając się często bezpośrednio do czytelników i czytelniczek. Nie unika przy tym skomplikowanych tematów dotyczących fizjologii tego najważniejszego narządu człowieka, odwołując się do najnowszych badań. Autor w kolejnych rozdziałach dowodzi, że to pomyłki, błędy, braki perfekcyjności, koncentracji decydują o skuteczności mózgu, a co za tym idzie umiejętności ciągłego uczenia się czy kreatywności.
Książka ku rozwadze, szczególnie dla tych, którzy uważają, że trzeba zaplanować każdy aspekt ludzkiego życia i angażować się w różne działania od rana do wieczora, zapominając o nudzie i „nicnierobieniu”, bo – jak pisze naukowiec: „chwila słodkiego lenistwa jest nieodzownym elementem wszelkiej kreatywności. Ten, kto bez przerwy zasuwa niczym mały motorek, staje się w efekcie równie odtwórczy jak on.” (str. 129)
Zobacz rekomendowaną książkę w naszym katalogu
Yuval Noah Harari, Sapiens. Od zwierząt do bogów, Wydawnictwo Literackie, Warszawa 2019.
Książka o człowieku (i oczywiście, o mózgu), ale z perspektywy izraelskiego historyka, profesora na Uniwersytecie Hebrajskim w Jerozolimie, z którym śledzimy dzieje homo sapiens kształtowanego przez kolejne rewolucje poznawcze. Yuval Harrari umiejętnie łączy wiedzę biologiczną w ujęciu historycznym i kulturoznawczym, zadając wiele ważnych pytań dotyczących natury człowieka, kim jest, dlaczego zdominował ten świat i dlaczego pozostał jedynym gatunkiem człowieka na świecie? A następnie jeszcze, przez 500 stron przemierzamy z homo sapiens kontynenty, czasy, od jaskini do podróży na księżyc, przyglądając się kolejnym problemom, przed którymi stawał albo sam sobie tworzył i je rozwiązywał.
Utwór, napisany z wielkim rozmachem i erudycją, trafił już do ponad 8 milionów czytelników. Co ciekawe Ridley Scott przygotowuje jego hollywoodzką ekranizację.
Zobacz rekomendowaną książkę w naszym katalogu

O sobie
Alina Płaziak-Janiszewska
wieloletnia nauczycielka języka polskiego i etyki, doradczyni metodyczna nauczycielek i nauczycieli etyki, nauczycielka konsultantka w Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu. Pomysłodawczyni i koordynatorka projektu ,,Etyka w praktyce”, którego efektem są liczne publikacje; autorka i redaktorka książek: „Lekcje etyki w szkole”; „Kierunek – wartości. Inspiracje metodyczne nie tylko dla nauczycieli etyki”; „Kierunek – dialog. Inspiracje metodyczne nie tylko dla nauczycieli etyki”; „Krok dalej… Inspiracje metodyczne nie tylko dla nauczycieli etyki”.